. .

ANALISIS KUALITAS LAYANAN SERVER INTRANET PADA PT. SEMEN BATURAJA (PERSERO)

Poppy Aprillopa, 1 Fatoni, 2 Kurniawan, 3
Mahasiswa Universitas Bina Darma1Dosen Universitas Bina Darma2,3
 Jalan Jenderal Ahmad Yani No.12 Palembang
E-mail : Aprillopapoppy@yahoo.co.id, toni@mail.binadarma.ac.id, kurniawan@mail.binadarma.ac.id

 

Abstract : Quality of service or quality of service is the ability of a network to provide better service for service traffic through it. From the results of observations conducted on an intranet server on PT. Semen Baturaja there should be an analysis of the quality of service intranet server which is directed at the measurement parameters and performance availibility consisting of throughput, delay and packet loss. So the main problem in this research is the “Quality of Service Analysis Server intranet PT. Semen Baturaja Palembang branch “instrument used to measure the parameters of this study was Axence NetTools and MRTG. While the methods used is Action Research model QoS monitoring system consisting of components monitoring application, QoS monitoring, monitor and Monitored object. Results of this study was to determine the quality of intranet server at PT. Cement Baturaja (Limited). Conclusions from the intranet server service quality measurement derived Availibility quality and Performance consisting of throughput, Delay and Packet Loss. factors that could affect the intranet server network QoS PT. Cement Baturaja (Limited) is the attenuation, distortion and noise. Available bandwidth capacity Also acapacity also affects the QoS.

Keywords: Quality of Service, availibility, performance, throughput. Delay and packet loss.

 

Abstrak : Kualitas layanan atau Quality of Service adalah kemampuan sebuah jaringan untuk menyediakan layanan yang lebih baik lagi bagi layanan trafik yang melewatinya. Dari hasil pengamatan yang dilakukan terhadap server intranet pada PT. Semen Baturaja maka perlu dilakukan analisis terhadap kualitas layanan server intranet yang mana diarahkan pada pengukuran parameter availibility dan performance yang terdiri dari troughput, delay dan packet loss. Maka masalah pokok dalam penelitian ini adalah “Analisis Kualitas Layanan Server intranet PT. Semen Baturaja cabang Palembang” Alat yang digunakan untuk mengukur parameter penelitian ini adalah Axence NetTools dan MRTG. Sedangkan metode yang digunakan adalah Action Research dengan model sistem monitoring QoS yang terdiri dari komponen monitoring aplication, QoS monitoring, monitor dan monitored object. Hasil dari penelitian ini adalah dapat mengetahui kualitas layanan server intranet pada PT. Semen Baturaja (Persero). Kesimpulan dari hasil pengukuran kualitas layanan server intranet didapat kualitas Availibility dan Performance yang terdiri dari Troughput, Delay dan Packet Loss. faktor-faktor yang bisa mempengaruhi QoS jaringan server intranet PT. Semen Baturaja (Persero) adalah redaman, distorsi dan noise. Kapasitas bandwidth yang tersedia juga berpengaruh terhadap QoS.

Kata kunci : Quality of Service, availibility, performance, troughput. Delay dan packet loss.

Download File

   Send article as PDF   

One Response to ANALISIS KUALITAS LAYANAN SERVER INTRANET PADA PT. SEMEN BATURAJA (PERSERO)

  1. Terima kasih atas artikelnya

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *